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The Century of Self – Das Jahrhundert von Propaganda und Beeinflussung

Man kann auf das Fernsehen und die Sender ja (durchaus berechtigterweise) schimpfen, soviel man will, aber es gibt doch immer wieder einige wirklich hervorragende Beiträge, die helfen, Licht ins Dunkel der heutigen Welt und ihrer Entwicklung zu bringen. Hierzulande tut sich bekanntlich vor allem Arte mit fundierten Dokumentationen und auch kritischen Beiträgen zum Weltgeschehen und sozialen Entwicklungen hervor, in England ist dies seit jeher die BBC. Vor einigen Jahren sendete sie die vierteilige Serie „The Century of Self”, die ich Euch unbedingt empfehlen möchte, weil sie auch gut zum Thema meines Blogs passt und zudem von zeitloser Aktualität ist.

Wikipedia [1] beschreibt diese Serie wie folgt – einer der für mich zentralen Sätze auf Deutsch: „The Century of the Self stellt tiefergehende Fragen nach den Wurzeln und Methoden des modernen Konsumismus, der repräsentativen Demokratie und ihrer Konsequenzen. Es stellt auch die moderne Art und Weise in Frage, wie wir uns selbst sehen, sowie unsere Einstellung zu Mode und Oberflächlichkeit.“ Und: „Diese Serie dreht sich darum, wie diejenigen, die die Macht haben, Freuds Theorien benutzten, um damit die gefährliche Menge in Zeiten der Massendemokratie zu kontrollieren.“:

„This series is about how those in power have used Freud’s theories to try and control the dangerous crowd in an age of mass democracy.“ – Adam Curtis

Sigmund Freud, the founder of psychoanalysis, changed the perception of the human mind and its workings profoundly. His influence on the 20th century is widely regarded as massive. The documentary describes the impact of Freud’s theories on the perception of the human mind, and the ways public relations agencies and politicians have used this during the last 100 years for their „engineering of consent“.

Among the main characters are Freud himself and his nephew Edward Bernays, who was the first to use psychological techniques in advertising. He is often seen as the „father of the public relations industry“. Freud’s daughter Anna Freud, a pioneer of child psychology, is mentioned in the second part, as well as Wilhelm Reich, one of the main opponents of Freud’s theories.

Along these general themes, The Century of the Self asks deeper questions about the roots and methods of modern consumerism, representative democracy and its implications. It also questions the modern way we see ourselves, the attitude to fashion and superficiality.

The business and, increasingly, the political world uses PR to read and fulfill our desires, to make their products or speeches as pleasing as possible to us. Curtis raises the question of the intentions and roots of this fact. Where once the political process was about engaging people’s rational, conscious minds, as well as facilitating their needs as a society, the documentary shows how by employing the tactics of psychoanalysis, politicians appeal to irrational, primitive impulses that have little apparent bearing on issues outside of the narrow self-interest of a consumer population. He cites a Wall Street banker as saying „We must shift America from a needs- to a desires-culture. People must be trained to desire, to want new things, even before the old have been entirely consumed. […] Man’s desires must overshadow his needs.“

In Episode 4 the main characters are Philip Gould and Matthew Freud, the great grandson of Sigmund, a PR consultant. They were part of the efforts during the nineties to bring the Democrats in the US and New Labour in the United Kingdom back into power. Adam Curtis explores the psychological methods they now massively introduced into politics. He also argues that the eventual outcome strongly resembles Edward Bernays vision for the „Democracity“ during the 1939 New York World’s Fair.

To quote the BBC site:

To many in both politics and business, the triumph of the self is the ultimate expression of democracy, where power has finally moved to the people. Certainly the people may feel they are in charge, but are they really? The Century of the Self tells the untold and sometimes controversial story of the growth of the mass-consumer society in Britain and the United States. How was the all-consuming self created, by whom, and in whose interests?

1. Happiness Machines [1]
2. The Engineering of Consent [2]
3. There is a Policeman Inside All Our Heads: He Must Be Destroyed [3]
4. Eight People Sipping Wine in Kettering [4]

Die Archive.org-Site stellt alle vier Teile als kostenlosen (und legalen) Download in verschiedensten Formaten zur Verfügung: http://www.archive.org/details/the.century.of.the.self [2]

Zwar ist die komplette Serie in englischer Sprache, es existieren aber auch englische Untertitel, die ich Euch HIER als zip-Archiv [3] hochgeladen habe. (Die Untertitel sind im srt-Format, welches man zB mit dem OpenSource-VLC-Player problemlos verwenden kann und auch von diversen modernen DVD-Playern unterstützt wird – wichtig: die srt-Datei muss den exakt gleichen Dateinamen haben wie das dazugehörige Filmfile!)

Und wer es lieber online mag – auf Google sind alle vier Teile der Serie online zu betrachten::

 

EDIT: Ganz neu, nun gibt es auch deutsche Untertitel! [5]

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